W systemie istnieje możliwość zaksięgowania faktury związanej z księgowaniem zakupu towarów i usług spoza Polski jednym wpisem.
W tym celu po stronie kosztów należy przejść do zakładki Koszty/Faktury kosztowe, kliknąć przycisk Dodaj wydatek i wybrać jeden z szablonów kosztowych w zależności od transakcji jakiej dokument dotyczy.
Dla Klientów na KPIR:
1. Jeśli WNT (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów) i zakup towaru do KPIR ma iść do kolumny 10, a więc "Zakup towarów i materiałów" to należy wybrać kategorię "Zakup towarów handlowych". Ta kategoria podstawi się automatycznie jako pierwsza przy wyborze szablonu "Zakup towarów i materiałów".
2. Jeśli WNT (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów) i zakup towaru do KPIR ma iść do kolumny 13, a więc "Pozostałe wydatki" to należy wybrać kategorię "Materiały biurowe". Ta kategoria podstawi się automatycznie przy wyborze szablonu "Artykuły biurowe i spożywcze".
3. Jeśli Klient ma import usług to należy wybrać kategorię "Pozostałe usługi".
Na Ryczałcie nie ma KPIR, więc nie ma kolumn. Koszty idą tylko do VAT, zatem dla WNT (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów) należy wybrać z szablonu "Koszt ryczałt - ogólne" a następnie na pierwszej kategorii kliknąć tak aby móc wybrać kategorię: "Zakup towarów i materiałów"
Wcześniej wybrany szablon należy uzupełnić wprowadzając dane z faktury kosztowej. Podczas wpisywania danych w wierszu pozycja na fakturze w polu stawka VAT proszę wybrać NP (nie podlega). Dzięki temu wartość faktury zostanie uwzględniona w KPIR.
Zaksięgowanie podatku VAT naliczonego i należnego
W celu uwzględnienia prawidłowych wartości w rejestrze VAT podczas uzupełniania szablonu faktury zakupu istnieje możliwość zastosowania dodatkowego parametru Generuj odwrotne obciążenie. Parametr ten pojawi się w momencie, gdy w danych adresowych kontrahenta zostanie ustawiony kraj inny niż Polska.
Zaznaczenie parametru Generuj odwrotne obciążenie spowoduje wyświetlenie dwóch dodatkowych pól Data naliczenia VAT oraz Data odliczenia VAT. W polach tych należy oznaczyć miesiąc w którym podatek VAT powinien zostać ujęty w odliczeniu oraz naliczeniu.
W chwili zaksięgowania dokumentu pierwotnego utworzą się 2 faktury wewnętrzne (z tym samym numerem dokumentu oraz kontrahentem). Faktura wewnętrzna na naliczenie VAT-u wytworzy się w zakładce Fakturowanie/Faktury, natomiast na odliczenie VAT-u dokument zostanie wygenerowany w zakładce Koszty/Faktury kosztowe. W momencie cofnięcia zatwierdzenia, zatwierdzenia, stornowania albo usunięcia dokumentu pierwotnego to samo stanie się z fakturami wewnętrznymi, natomiast podczas edycji faktury wewnętrznej nie zmienią się dane na dokumencie pierwotnym.
W celu weryfikacji faktury wewnętrznej należy w zakładce Fakturowanie/Faktury lub w zakładce Koszty/Faktury kosztowe po lewej stronie ekranu w filtrze rodzaj dokumentu zaznaczyć Faktury wewnętrzne.
Dokument pierwotny po stronie kosztów należy zawsze wystawić ze stawką VAT- NP. Natomiast faktury wewnętrzne podczas generowania automatycznie zawsze mają ustawioną stawkę 23%, dlatego w przypadku jeżeli w Polsce dany towar lub usługa jest opodatkowana inną stawką VAT należy ręcznie zmienić VAT na dwóch dokumentach wewnętrznych, wybierając z listy odpowiednią stawkę podatku.